Vuoden opetushevonen 2012: Merano

Vuoden 2012 hevonen on...

Merano s. 1991

Ratsastuskeskuksen vuoden hevonen on ehdottomasti vanhoilla päivillä uuden vireen löytänyt Merano.

Merano muutti Ypäjän nurkilta Iisalmeen vuonna 2004 ja aloitti työt ratsastuskoulussa. Merano oli ennen uutta uraansa ehtinyt kilpailla esteratsastuksessa aina 130cm tasolle asti Sanna Backlundin ratsastamana.

Monesti laatuhevoset (kuten tietenkin tässä tapauksessa :) ) eivät ole aina yksinkertaisimpia ratsastettavuudeltaan ja näin on Mersunkin kanssa. Mersu ei ole ratsastuskoulun oppilaisen ykkössuosikki mm. pompottavan ravin takia, eikä Merano itsestään juoksentele eteenpäin ja on varsin herkkä kädelle (hyppää kilpailuissakin suoralla kumikuolaimella...!) ja ratsastajien painolle. Virhesuodatinkaan ei iästä huolimatta ole asettunut vaikka tarhakaveri Lepsin tasolle. Laukka nousee jos se osataan nostaa, mutta keventämällä eteenpäin saa vain aikaan ravia ja joskus jopa keskiravin tapailua.

Myös minulla kesti aikansa tutustua Meranoon. Hän ei ole persooonaltaan mikään halinalle (verrattuna vaikkapa työkaveri-Jaakkoon) vaan hyvin oman arvonsa tunteva herra, joka enempi arvostaa rehtejä kehuja, ei niinkään taputteluhellittyjä. Tästä huolimatta hän suvaitsee vastaanottaa hillityt taputteluni, kääntää kyllä aina päänsä pois, mutta tietää kyllä että ope tykkää siitä ihan hurjasti :)

Haastavaa on löytää Mersulle ne ratsastajat, jotka paitsi löytävät ruunan säädöt, myös tykkäisivät ratsastaa sillä. Ja näin ovat kirjaimellisesti vaikeuksien kautta voittoon ratsastaneet senioreiden esteryhmästä Satu Kujala ja junioreiden esteryhmästä Terhi Kauppinen, joka myös omalla vakiotunnillaan on ratsastanut Meranolla lähes joka tunnin viimeisimmän vuoden ajan.

Hyviä kilpailutuloksia ovat saavuttaneet myös pikkujunnujen esteryhmästä Juulia Sahlström ja Roosa Heiskanen, sekä kouluratsastuksessa Viivi-Olivia Puuronen.

Hevoslaumassa Merano kuuluu johtoportaaseen - Pyry-parka piti aikanaan siirtää toiseen ruunalaumaan koska Mersu tykkäsi juoksuttaa sitä niin paljon. Mersun omassa laumassa porttia vartioi Jasu ja Lepsin kanssa vanha herra remuaa siihen malliin, että päiväruokinnan jälkeen pitää usein ottaa päikkärit. Vuoden vaihteessa on tallin 22 hevosella syntymäpäivät ja näin Meranokin täyttää kunnioitettavat 22 vuotta.

Tallissa huolehdimme Meranon hyvinvoinnista herkällä silmällä ja tunneille hän osallistuu fiilispohjalta (torstai-illan tunnit olisivat alkamassa, mutta Mersulla oli vielä päikkärit kesken, siirsin sen sitten myöhemmälle tunnille...)

Loppuun vielä Meranon kilpailutuloksia Sadun ja Terhin kanssa vuodelta 2012

(ps. Mersu hyppäsi v. 2012 20 rataa, joilta se otti vain kaksi (2) puomia!!)

Satu Kujala 20.2. 70cm 0vp harjoituskilpailut

1.7.  80cm 4vp harjoituskilpailut

24.3. 70cm 0vp seurakilpailut

29.9. 80cm 0vp 4. sija seurakilpailut

17.11. 70cm 0vp 1. sija seurakilpailut

Terhi Kauppinen

8.4. 80-90cm 0vp. 1. sija harjoituskilpailut

21.10. 70-80cm 0vp. harjoituskilpailut

24.3. 80cm    0vp. 3. sija seurakilpailut

14.5. 80cm    0vp. 4. sija seurakilpailut Kiuruvesi

28.9. HeA     59,58% 2. sija seurakilpailut

29.9. 90cm    0vp. 1. sija seurakilpailut

17.11. 90cm    0vp. 1. sija ja Koljonvirran Ratsastajien seuramestaruus

Koljonvirran kansallisissa esteratsastuskilpailuissa 26.-27.5.2012

alueluokka 90cm  8. sija (30 starttia)

alueluokka 90cm  5. sija (25 starttia).

Teksti Hanna Pesonen

kuvat Minttu Koponen